Actualitzat 26/05/2009 12:37

El CCCB ret un homenatge cinematogràfic als 'Quinquis dels 80'

BARCELONA, 26 maig (EUROPA PRESS) -

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) acull des d'avui i fins al 6 de setembre l'exposició 'Quinquis dels 80', una retrospectiva que pretén recuperar el cinema de delinqüència juvenil, un gènere que va viure el seu apogeu a Espanya entre el 1978 i el 1985 centrat en figures com les d''El Vaquilla' i 'El Torete'.

'Quinquis dels 80. Cinema, premsa i carrer' aporta, segons les seves comissàries, Amanda Cuesta i Mery Cuesta, "una mirada generacional" sobre el cinema quinqui, un gènere encunyat des de "la veu del carrer", tot i que sense reconeixement des de l'àmbit acadèmic.

Les comissàries han explicat a la presentació de la mostra a Barcelona que el cinema quinqui pot considerar-se un gènere perquè es tracta d'un "cinema d'urgència" que va retratar les problemàtiques del país en el mateix moment en què tenien lloc, emmarcat en una crisi econòmica i social que es va acarnissar especialment amb els barris marginals de les grans ciutats.

La mostra se centra en els barris de La Mina (Barcelona), Otxarkoaga (Bilbao) i San Blas (Madrid), uns barris construïts a corre-cuita per acollir el màxim nombre de barraquistes possibles. Així, s'aborda el context social d'on van partir els personatges de les pel·lícules, moltes vegades protagonitzades pels delinqüents mateixos, "en la més clara línia neorealista".

És el cas de 'Yo, el Vaquilla', un film de José Antonio de la Loma protagonitzat pel mateix Juan José Moreno Cuenca. L'exposició, de fet, fa una repassada per les 30 pel·lícules del gènere, entre les quals destaquen pel·lícules de De la Loma, com la saga 'Perros callejeros' i 'Los últimos golpes de El Torete', i de Eloy de la Iglesia, que va dirigir, entre d'altres, 'El pico', 'Navajeros' i 'Miedo a salir de noche'.

L'exposició retrata a través de nombroses fotografies i cartells de l'època algunes de les que han estat les pel·lícules més taquilleres del cinema espanyol, i se submergeix en les temàtiques principals: el sexe, els col·legues i la droga. La música de Los Chichos, Los Chunguitos i Las Grecas, i el 'boom' de l'heroïna formen part dels "nous territoris d'evasió" que va retratar el cinema quinqui.

La part més compromesa de la mostra arriba al final, quan s'explica la vida dels joves delinqüents als reformatoris i a les presons de l'època, "una història de la transició en els marges", ha apuntat Cuesta, ja que, segons la seva opinió, "les institucions carceràries heretaven les estructures i el funcionariat franquista".

La mostra, que viatjarà el juliol del 2010 a la Casa Encendida de Madrid, finalitza amb un mural d'una església de Getafe (Madrid) que representa l'últim sopar. En la pintura, Sant Joan, assegut al costat de Jesucrist, és representat amb la figura de l'actor José Luis Manzano, protagonista d''El Pico'. "El mite", ha reconegut Cuesta, "segueix volant lliure".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés