Actualitzat 06/07/2009 16:24

Retrospectives de Robert Capa i Gerda Taro reuneixen al Mnac centenars de fotografies

BARCELONA, 6 jul. (EUROPA PRESS) -

El Museu Nacional d'Art de Catalunya (Mnac) acollirà a partir de demà una retrospectiva del fotoperiodista Robert Capa i una altra de la seva col·lega i companya sentimental, Gerda Taro, a la qual mai abans se li havia dedicat una exposició.

'Això és la guerra! Robert Capa en acció' reuneix més de dues-centes instantànies, algunes inèdites, que el fotògraf va fer durant els anys 30 i 40 en diverses guerres, sobretot a la Guerra Civil espanyola amb obres tan emblemàtiques com 'El milicià mort' i alguns dels materials de la 'maleta mexicana', que contenia els negatius de 126 rodets fotogràfics i que es va donar per perduda fins que va reaparèixer el 1995 a Mèxic.

A l'ombra de Capa i morta prematurament --aixafada als 26 anys per un tanc a la batalla de Brunete (Madrid)--, Taro va ser la primera fotògrafa que va morir durant una guerra i de les primeres dones fotoperiodistes.

La seva carrera va ser breu, però a la mostra que es pot veure fins al 27 de setembre al Mnac mostra tot un any del seu treball, des de la seva arribada a Espanya el 1936 fins a les seves últimes tasques fetes el 1937, abans de morir.

La finalitat de la mostra no només és donar a conèixer aquesta rellevant fotògrafa sinó reconstruir la seva carrera per distingir-la de la de Capa, ja que després de la mort d'ella, gran part de la seva obra es va atribuir a Capa.

Encara que a les mostres es percep que en aquella època tots dos estaven començant a desenvolupar la seva mirada, experimentant amb diferents estils, "hi ha diferències entre ells", han assegurat les comissàries: Taro està influenciada per una visió modernista de la fotografia, del que es portava a Alemanya i l'URSS "amb unes diagonals molt clares", mentre que Capa "és més natural" i es fixa en "l'energia humana" del cos, la cara i l'acció.

Les mostres estan coproduïdes pel Mnac al costat de l'International Center of Photography de Nova York (ICP), institució que les va inaugurar el 2007 i les comissàries de les quals, Cynthia Young i Kristen Lubben, han assegurat avui que Barcelona "és la millor" ciutat per presentar aquestes exposicions perquè va ser la primera ciutat que va visitar la parella per cobrir la Guerra Civil.

UNA FOTOGRAFIA MISTERIOSA

S'ha gastat molta tinta a intentar determinar si la fotografia del milicià mort a Cerro Muriano (Còrdova) va ser realment obra de Capa i si va estar arreglada o realment el republicà va morir davant de l'objectiu del fotoperiodista per l'impacte d'una bala perduda.

Les comissàries de l'ICP han considerat que és "bastant improbable" que Taro fes aquesta fotografia perquè en aquella època ella treballava amb una càmera de negatius quadrats, mentre que ell n'usava una de 35 mil·límetres, que dóna negatius rectangulars, com se suposa que era el de 'Mort d'un milicià'.

El dubte s'alimenta pel fet que la sèrie d'aquesta foto fossin dels milicians posant per a l'objectiu de Capa. Totes les còpies conegudes d'aquella data es mostren a partir de demà al Mnac, de manera que cada visitant podrà formar-se la seva pròpia opinió.

En ser les exposicions d'estiu del Mnac, cada dijous es podran visitar fins a les 22.00 hores, i aniran acompanyades d'activitats paral·leles, com diversos cursos d'estiu de la Universitat de Barcelona (UB), la projecció de la pel·lícula 'La sombra del iceberg. Una autopsia de la mítica fotografía de Robert Capa 'El miliciano muerto'' i la recopilació mitjançant internet de fotografies sobre la Guerra Civil per fer al setembre, durant les festes de La Mercè, una "pseudoexposició" amb les millors.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés