Actualitzat 21/07/2009 16:37

AVE.- Aerolínies i empreses d'autobusos estudien recórrer els preus de l'AVE davant de Competència

MADRID, 21 jul. (EUROPA PRESS) -

Empreses de transport de viatgers en autobús i aerolínies estudien recórrer davant de les autoritats de competència nacional i europea les tarifes dels trens d'Alta Velocitat (AVE) de Renfe, perquè considera que es tracta de "preus polítics per sota de cost i que poden ser considerades ajudes d'Estat".

L'eventual recurs dels principals competidors de l'AVE està pendent de l'anàlisi que actualment fan sobre l'elaboració de les esmentades tarifes, segons han explicat avui el president de la patronal de transport de viatgers per carretera Asintra, Lorenzo Chacón, i el president de l'Associació de Companyies Espanyoles de Transport Aeri (Aceta), Juan Losa.

La competència de l'AVE, al costat de la crisi econòmica general, ha provocat una caiguda de demanda de viatgers del 20% en el cas del transport en autobús i del 10% en avió.

Pel que fa a la competència que suposa el ferrocarril d'Alta Velocitat, ha reconegut que és "important" en el cas del 'pont aeri' entre Madrid-Barcelona, una de les rutes més transitades del món on el tren, segons Renfe, ja copa el 47% del mercat.

Amb la finalitat de superar aquesta situació, les patronals, a través del Consell de Transports de la CEOE, han recollit aquesta i d'altres reivindicacions i les propostes del sector en un memoràndum que ja han elevat al Govern.

En el document denuncien que aquesta competència del ferrocarril mitjançant preus per sota de cost "ha estat provocada directament per l'Administració", i que "les tarifes de l'AVE poden interpretar-se com ajudes d'Estat, ja que Renfe està en pèrdues".

Les empreses competidores del ferrocarril es refereixen de manera expressa a la política comercial de descomptes i promocions que Renfe va introduir a l'AVE a finals de 2007 i que permet, segons la tarifa, rebaixes de fins al 60% en el preu original del bitllet. Adverteixen que aquest sistema de preus "està generant greus problemes de sostenibilitat al mercat global del transport".

'MERCAT TRENCAT' DE MERCADERIES

En canvi, el Consell de Transports de la CEOE insta l'Administració a impulsar el transport de mercaderies en tren, habilitant corredors per a aquests tràfics específics i diferents dels de passatgers.

El document de la patronal també denuncia la crisi que travessa el sector del transport per carretera. Segons el president de la Confederació de Transports de Mercaderies (CETM), Marcos Montero, actualment es tracta d'un "mercat trencat", tant en caiguda de preus com d'activitat, que a més "no veu perspectives de recuperació a curt termini". Segons les seves dades, aquesta situació ha acabat ja amb 130.000 llocs de treball i 7.000 empreses.

Pel que fa a les propostes genèriques per a tots els mitjans de transport, sobresurt el fet que el memoràndum recull les que constitueixen principals demandes de la patronal en el diàleg social actualment obert, tendents a potenciar la "flexiseguretat", com són el nou contracte indefinit amb cost d'acomiadament de vint dies i la rebaixa de cotitzacions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés