Actualitzat 07/03/2012 14:45

La Generalitat demana al Govern la modificació "immediata" de la llei ferroviària

El Conseller L.Recoder Y El Dtor.Gral.De Transportes R.Font
EUROPA PRESS

Sorpresa per la senyalització a Madrid que es va descartar per a Barcelona


BARCELONA, 7 març (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha tornat a demanar públicament al Govern la modificació "immediata" de la llei ferroviària estatal perquè Catalunya pugui elegir un operador diferent de Renfe si considera que no ofereix un servei de suficient qualitat.

En una roda de premsa sobre l'ús del transport públic a Catalunya el 2011, Recoder va incidir que sense aquest canvi no hi pot haver diàleg ni confiança amb l'Estat, perquè es tracta d'un compromís incomplert des de fa anys, quan el 2009 es va traspassar la gestió de Rodalies de Barcelona a la Generalitat.

Recoder ha reconegut que aquests dies no ha parlat del tema amb la ministra de Foment, Ana Pastor --que va viatjar a Barcelona aquest dilluns per tractar temes del port i l'aeroport de Barcelona--, i que el Govern està en espera de la resposta de l'Executiu central a la seva petició.

També ha mostrat la seva "sorpresa" perquè la xarxa ferroviària de Madrid hagi implantat el sistema de senyalització que el Govern del PSOE va descartar per Barcelona perquè li veia molts problemes, i que havia de servir per evitar xocs de trens com els que han tingut lloc en els últims mesos en els túnels de la capital catalana, altament utilitzats i en els que els maquinistes en ocasions circulen 'a la vista'.

"O els trens de Madrid ara aniran fatal o ens van prendre el pèl, que és la cosa més probable, perquè vam tenir moltes reunions en la Delegació del Govern que van acabar en res", ha lamentat.

NOUS ACCESSOS AL PORT

Després de preguntar-li per la caducitat de la declaració d'impacte ambiental (DIA) per al projecte de nous accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona, el conseller ha explicat que la Generalitat ha enviat una carta a Pastor explicant-li que aquest document està encara "plenament vigent", per la qual cosa es pot fer la licitació de les obres.

La Generalitat va consultar la vigència de la DIA després que Pastor anunciés aquest dilluns que estava caducada, però segons l'Executiu català, no ho farà fins l'octubre.

Recoder ha destacat que la prioritat ara és tenir els accessos provisionals per al juliol, quan obrirà la nova terminal de contenidors del port de Barcelona operada pel grup xinès Hutchison: "No anem sobrats de temps, ningú es pot adormir".

Si no és així, ha indicat que haurà de ser el Govern central el que doni explicacions al xinès sobre per què no s'ha complert el compromís.

En el cas dels accessos definitius, cal buscar un inversor, ja que l'obra ha de finançar-se mitjançant una societat de cooperació públicoprivada donades les restriccions dels pressupostos de les administracions per reduir el dèficit.

La Generalitat proposa que un operador privat s'encarregui del projecte, i que després l'Estat li pagui a terminis en diversos anys (mètode alemany) o amb peatge a l'ombra.

Recoder ha afirmat que hi ha entitats financeres disposades a finançar l'obra, i que el Govern s'ha compromès a destinar 100 milions d'euros en els pressupostos estatals d'aquest any per al port de Barcelona.

El Govern advoca per un pagament per disponibilitat més perquè per un pagament per ús, que no veuria bo per al port de Barcelona, tot i que el Govern també té una proposta que encara no ha concretat i analitzarà la de la Generalitat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés