BARCELONA, 8 gen. (EUROPA PRESS) -
La Comissió Europea (CE) ha celebrat aquest dimarts la posada en servei de la línia de l'AVE Barcelona-Girona-Figueres, que ha qualificat d'"última etapa" per a la connexió amb Europa en alta velocitat.
El trajecte inaugural ha comptat amb la participació de la membre del gabinet del vicepresident de la CE Siim Kallas, Désirée Oen, i el cap de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, Ferran Terradellas.
La línia de l'AVE Madrid-Barcelona-frontera francesa forma part de la xarxa principal de transports de la UE, i per aquesta raó ha rebut 180 milions d'euros en ajudes destinades a aquesta xarxa, així com 3.500 milions dels fons de cohesió i 2.200 milions de finançament a través del Banc Europeu d'Inversions (BEI).
Quan estigui plenament operatiu, el tram espanyol permetrà arribar a territori francès en menys d'una hora des de Barcelona, davant de les tres hores i mitja que es triga ara, i a París en quatre hores i mitja el 2020 --quan estigui complet l'arc mediterrani de València a Lió--, front a les vuit actuals.
La CE ha assenyalat que aquesta infraestructura "millorarà considerablement" el trànsit ferroviari tant de passatgers com de mercaderies, enllaçant les dues principals línies d'alta velocitat d'Europa: l'espanyola i la francesa.
La UE també està finançant actualment l'alta velocitat més enllà d'Espanya, com el 'by-pass' al voltant de Nimes i Montpeller --que ha d'estar operatiu el 2016-- i el 'by-pass' a Lió i la connexió amb Itàlia a través de la línia Lió-Torí.