Actualitzat 09/07/2014 12:18

Un de cada sis alumnes espanyols no sap distingir factures

Factura de telefóno móvil de Movistar
Foto: EUROPA PRESS

MADRID, 9 Jul. (EUROPA PRESS) -

Un de cada sis alumnes espanyols de 15 anys (16,5%) té dificultats per resoldre assumptes senzills d'economia domèstica.

  Es tracta de problemes com distingir factures, prendre decisions sobre la despesa quotidiana o utilitzar una targeta de crèdit, segons el Programa Internacional d'Avaluació Internacional d'Alumnes (Pisa) 2012 de l'OCDE sobre Competència Financera.

   L'informe, presentat aquest dimecres a escala mundial, torna a situar Espanya, amb 484 punts, per sota de la mitjana dels 18 països participants, tretze d'ells de l'OCDE (500 punts), i només per davant de Croàcia (480 punts), Israel (476), Eslovàquia (470), Itàlia (466) i Colòmbia (379); la llista l'encapçala Xangai-la Xina amb 603 punts --120 més que Espanya--, seguida de Bèlgica (541), Estònia (529) i Austràlia (526).

   La prova sobre competència financera dels estudiants de 15 anys, que l'OCDE realitza per primera vegada, mesura el grau que han adquirit el coneixement i les destreses necessàries al final de l'etapa obligatòria, doncs aquest col·lectiu s'enfronta a la disjuntiva entre accedir a una feina o seguir estudiant.

   "Les finances formen part de la vida diària de molts adolescents, que ja són consumidors de productes financers, com un compte bancari", assenyalen des de l'OCDE.

   Als centres escolars que van participar a Pisa 2012 --que mesura el nivell en Matemàtiques, Lectura i Ciències-- es va elegir aleatòriament a vuit alumnes per fer la prova financera.

   En total, la van fer 29.000 alumnes, cosa que representa a nou milions d'adolescents de 15 anys de 18 països o economies; a Espanya, un total de 1.108 alumnes de 179 centres escolars van realitzar aquest exercici.

   Si es comparen els resultats en competència financera i en Matemàtiques, els estudiants espanyols rendeixen com era d'esperar, per sota de la mitjana dels països participants.

   Tot i això, els millors en Matemàtiques i en Lectura no rendeixen tan bé en matèria d'economia domèstica; el percentatge d'alumnes espanyols que passen resultats excel·lents en aquest exercici se situa al 3,8% respecte del 9,7% de la mitjana de l'OCDE.

RESULTATS I NIVELL SOCIOECONÒMIC

   La puntuació mitjana entre nois i noies espanyols se situa en el mateix nivell, però hi ha més nois en el superior. A més, un 15% de la variació de rendiment en matèria financera s'associa amb el nivell socioeconòmic de l'alumne, quelcom que ocorre de manera semblant en la mitjana de l'OCDE.

   A Espanya, els alumnes amb un mínim d'un dels pares amb professió qualificada puntuen millor en aquesta prova que aquells progenitors dels quals tenen menor qualificació; la distància entre uns i altres és de 52 punts.

   Alhora, els alumnes immigrants a Espanya obtenen 35 punts menys que els natius amb un nivell socioeconòmic semblant.

LA MAJORIA TÉ COMPTE BANCARI

   El 59% dels alumnes espanyols té un compte bancari obert, i són aquests els que millors resultats aconsegueixen en competència financera.

   Els que tenen compte aconsegueixen un resultats de 18 punts més que els que no la tenen, però rendeixen el mateix si es té en compte l'origen socioeconòmic.

   Mentre la majoria dels estudiants de 15 anys rep diners com regal dels seus parents i amics (83% comparat amb 84% de la mitjana OCDE), molt pocs guanyen diners per altres vies, com treballar fora de l'horari escolar (20% a Espanya, 41% als països de l'OCDE), fer tasques domèstiques (30% a Espanya, 38% als països de l'OCDE) o rebre una assignació periòdica sense fer cap tasca a canvi (37% a Espanya, 51% als països de l'OCDE).

   A Espanya, el Ministeri d'Educació va desenvolupar per primera vegada un programa que va introduir l'educació financera en Secundària en el curs 2010/11.

   Aquest programa, anomenat 'Finances per a tots' se'n va anar estenent a partir d'una avaluació del mateix feta en 2013. El pilot, dirigit a nois de 3r ESO (14-15 anys) ofereix com a mínim 10 hores d'ensenyament de conceptes bàsics financers.

   La Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE), que comença a implantar-se aquest setembre, introdueix en els seus currículums de primària i Secundària l'ensenyament financera.

   En primària, s'integren en el currículum de Ciències Socials conceptes bàsics en relació amb el valor dels diners, l'estalvi, pressupost personal i consum responsable. En Secundària, aquest tipus de continguts s'integraran com transversals en diverses assignatures.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés