Actualitzat 13/05/2012 13:23

Catalunya suggereix al Govern incloure criteris ambientals a l'impost de circulació

Presentación De Los Datos De Calidad Del Aire En Catalunya Durante 2011
EUROPA PRESS

Constata la dificultat de complir amb la legislació europea sense relaxar els límits


BARCELONA, 13 maig (EUROPA PRESS) -

La Generalitat veuria amb bons ulls que el Govern que presideix Mariano Rajoy inclogui criteris mediambientals a l'impost de circulació i que els vehicles paguin en funció del que contaminen, pel que ha animat l'executiu a prendre mesures en aquesta direcció.

En una entrevista amb Europa Press, la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, ha posat com a exemple d'aquesta reforma el model implantat a Catalunya per facilitar descomptes en els peatges als cotxes que menys gasos emeten, cosa que ha considerat "molt fàcil".

De fet, el model de la Generalitat discrimina en funció del combustible que utilitza el turisme, ja que els gasos que expulsen no són els mateixos, i considera que un vehicle és 'net' si funciona amb electricitat o gas natural, si funciona amb gasoil o biodièsel i emet menys de 108 grams de CO2 per quilòmetre, o si funciona amb gasolina i emet per sota de 120 grams.

Tot i això, ha donat gairebé per descartada la idea de classificar els cotxes amb etiquetes de colors per diferenciar-los, ja que no té sentit que només ho implanti una comunitat autònoma quan els cotxes es mouen i "el Govern no veu aquesta mesura massa bé".

El ministre d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, Miguel Arias Cañete, va anunciar a començament d'abril que iniciaria a partir del mes d'octubre la reforma de la llei del qualitat de l'aire, si bé Farran ha assegurat que fins ara no s'han produït contactes amb la Generalitat per treballar en la nova normativa.

NORMATIVA DE LA UE

La directora general ha explicat també que la Unió Europea (UE) és conscient del "problema seriós" que tenen les diferents regions per complir els límits de PM10 i òxids de nitrogen (NOx), i que actualment superen la majoria de zones industrials.

"Hi ha una tecnologia darrere que ens està fallant", ha resumit, ja que els nous turismes emeten unes quantitats de NOx per sobre del desitjable i, addicionalment, no totes les regions tenen el mateix problema i es fa complicat legislar.

La UE acollirà el juny una reunió per abordar el tema, si bé Farran és conscient que amb la legislació a la mà s'haurien de sancionar diverses regions --no només Barcelona i Madrid--, i "no pot ser que el professor suspengui tota la classe".

En tot cas, ha vaticinat que relaxar la normativa no serà fàcil, ja que s'entén que els límits de contaminació estan lligats a un problema de salut pública.

En relació amb la investigació que segueix la Fiscalia de Medi Ambient sobre el tema, Farran ha assenyalat que la Generalitat remet cada tres mesos les dades que estan en el seu poder, si bé ha dit desconèixer en quin punt es troba la investigació.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés